Monday, November 12, 2007

Veckan som gått: 3rd Annual Long-o och WET med halvt ben

Den senaste veckan har inte varit speciellt innehållsrik. Det har inte blivit speciellt mycket träning beroende på mitt knä som inte vill bli riktigt bra. Jag har varit och utforskat lite av staden istället. Tid finns det gott om eftersom jag har gjort klart i stort sett allt i mina distanskurser som jag läst under hösten. Tanken var förut att jag skulle hitta något ströjobb typ på ett café eller likande att fördriva tiden med. Nu verkar det istället som att jag ska få rita lite parkkartor åt GVOC. Det ska bli riktigt kul att göra det, jag har aldrigt provat att rita kartor förut och jag tror det kommer att bli en väldigt nyttig erfarenhet och kul tidsfördriv att göra det. Detta även fast det bara gäller sprintkartor nu. Så nu är det dags att lära sig hur man generaliserar i parker och framförallt hur man använder OCAD.

I lördags var jag, Petra och Natasha (Petras en kompis om också är utbytesstudent här) ut och såg oss omkring i Little Italy/Spain och provade en av kvarterts otaliga italienska resturanger. Helt ok mat och trevligt sällskap men inte så trevliga servitörer. Vi var även in i en italiensk affär där, pastan var lika dyr där som överallt annars här. Billigaste pastan på Safeway där vi handlar kostar typ 30kr/kg, vi kommer att bli ruinerade om man ska hålla sig till den maten man är van med.

Annars vad det gäller orientering bjöd den här veckan först på WET i Minouri park, som ligger i Richmond vilket är en förort precis söder om Vancouver. Parken var helt platt och ganska liten, så det blev en intensiv och inte så lång bana. Det var bra för mig eftersom jag bestämt mig för att springa mer än ca 30min och ganska lungt. Det mest utmanande på banan var att det hade blivit fel i utskriften så att alla parkerings- och asfaltsytor runt sjukhuset i nordväst hade försvunnit. Blev lite ställd på väg till fyran när man började springa på asfalt istället för det gula som var på kartan.


Idag var det the 3rd annual Long distance-o på north shore. Kul tävling där all orienteringsutmaning bestod i att hitta rätt vägval genom kluriga bostadsområden. Banan var 14.5km fågelvägen, men min löpväg blev 19.8km (1h 22min), så det var långa vägval runt och en hel del sicksackande som gällde. Hela banan med vägval kan ses på routgadget, http://rg.orienteering.ca/
Knäet var bättre idag, kände bara av det lite de sista 20min, vilket innebar att jag inte kunde springa på riktigt på slutet av banan när det var mycket utför. Idag gjorde även knäet ont på ett annat sätt, det var ungefär samma känsla som när man springer efter man stukat foten. Det är även lite uppsvullet på utsidan nu på kvällen, får se hur det känns imorgon. Förhoppningsvis är det inte värre iallafall.

Jag stilar lite framför tc (mål, start, sekritariat, vätskekontroll m.m)


Del av arrangörsstaben (Thomas och Louise) pratar med han som bodde granne till målet och som kom och erbjöd el till dator och printer.

1 comment:

Patrik Engström said...

Tjena Lövås! Kul med din blogg att läsa om vad du pysslar med där borta! Jag har läst allt och ser att du tränar på bra. Se dock till att ta det lugnt med knäet. Dina beskrivningar låter oroväckande likt de problem jag hade 2005. Det började som difus smärta i knäet som sedan intensifierades till smalbenet och en ganska ordentligt stressfraktur som tog flera månader att läka ihop.

Vi hörs!