Monday, October 22, 2007

Brittiska säkerhetsvakter

Nu har jag kommit fram och tillbringat ett halvt dygn här på andra sidan jorden. Fick ett trevligt välkomnande av kraftigt regn igår, men det är väl bara att vänja sig. Alla man pratar med säger att det kommer vara så hela vintern, trevligt.

Annars gick resan bra, det blev en lång dag, vaken 25,5h eftersom jag inte lyckades speciellt bra med att sova på planet blev nog bara en ca 20min sömn under resan.
Men jag höll på att bli en väska kort i London. När jag kommer till Heathrow ska man igenom en ny säkerhetskontroll när man ska byta flyg. När jag kommer fram till den står det en vakt säger åt alla "How many bags do you have?", "Only one bag allowed". De flesta inklusive jag hade ett vanligt handbaggage + en datorväska, i mitt fall en ganska stor ryggsäck. Försökte argumentera lite med honom att det stod på biljetten att man fick ha två väskor men det hjälpte inte. På Heathrow gällde deras regler det var flygbolagets fel att de inte informerat. Men som tur var hade jag en plastpåse från stockholm med lite inhandlad cholkad, och den fick man tydligen ha, samt man fick ha datorn i handen när man gick igenom kontrollen. Så det vara bara att sätta på sig lite extra kläder, packa över lite från dataväskan till handbaggaget, ta datorn i handen och trycka ner dataväskan i plastpåsen. Då var det helt plötsligt ok att gå igenom, även fast väskan stack upp ganska rejält ur plastpåsen. Snacka om att vakten vaknat på fel sida!

1 comment:

Unknown said...

Tja, jag väntar på din första träningsnyhet och gärna även en bild då du äter ditt första XXL meal!