Wednesday, April 16, 2008

Tiden rinner iväg...

Det är kanske dags att uppdatera lite här igen, det var ju ett tag sedan senast. Det beror inte på att det inte finns något att skriva om, utan mer på att jag nog är ganska dålig bloggare. Men nu är min tid här på andra sidan Atlanten över, idag lyfter flygmaskinen härifrån med destination London innan jag anländer till Arlanda på torsdag eftermiddag.

Så vad har hänt den senaste tiden? Om vi ska ta det i ordning sen senast så fick jag först besök av Peter under påskhelgen. Det var ju "på vägen hem" från Palm springs där han hade var innan. Det var iallafall väldigt trevligt och vi hann med lite träning, sightseeing och se Canucks få stryk av Wilds i garaget (GM Place) under den korta tiden han var här.
Besök från Sverige #2


Jag har även hunnit med att springa två friidrottstävlingar under april. Först bar det av till Seattle för 3000m i en tävling vid University of Washington. Tiden blev inte lysande men det berodde nog mest på förutsättningarna, några få plusgrader och vindar runt 10m/s. Sen var inte motståndet lysande heller så jag fick göra det mesta av dragjobbet själv, men 8:42 och seger är ändå bra. Men det största upplevelsen var inte loppet, utan arena som vi var på, Husky Stadium, som hade en kapacitet på 75 000 personer. Det är dubbelt så mycket som Ullevi och Råsunda, ändå var den bara den 15:onde största "on campus" arenan i staterna.

UW meet, Grillning och Storm the wall


Den andra tävlingen som jag sprang var ett 1500m lopp vid Simon Fraser University här i Vancouver området. Förutsättningar där var inte heller perfekta med ganska kallt väder, fast det var inte så mycket vind iallafall. Motståndet var lite bättre den här gången (eller så är jag kanske sämre på medeldistans) så det var kul, resultatet blev ett PB med 2,4s, 4:00,48. Nu fattas bara 49hundradelar för att bryta 4min barriären. Thomas var även med som coach och filmade loppet för efteranalys.



Petra har även varit med i Storm the Wall som är en plojtävling för UBC-studenter. Det är en lagtävling där det är 225m simning, 400m sprint, 2km? cykling, 1km löpning och sist men inte minst ska hela laget ta sig över en 3m hög vägg. Laget som jag coachade bestod till största delen av orienterare, det var Meghan Molnar som simmare, Petra eller Cecilia (en annan svensk utbytesstudent) sprintade, Benoit Turcotte cyklade, Thomas sprang och Justin var extrakille till väggen.
Laget gick vidare till final i sin division, men väl där var de ganska chanslösa efter lite strul med att ta sig över väggen.
Som sagt coachade jag laget men jag dokumenterade även deras framfart. Varning för skakiga bilder!
Final:


Kval:


Den senaste veckan har äntligen vårvädret hittat till Vancouver också, efter en ovanligt kall vinter här enligt de andra. Fast lite synd känns det att lämna Vancouver precis när det börjar bli som finast. Men våren i Sverige är fin den med.
Spring is in the air


Nu när jag har sagt hej då till alla träningspolare och de andra jag mött här, är det nog även dags att säga hej då till bloggen. Den handlar ändå till största delen om träning och tävling, som man ändå kan läsa om på min attackpoint log vilken även uppdateras lite mer på daglig basis. Så tack så mycket för visat intresse!


En del av superbra träningsgrupp efter sista intervallpasset och middag.
Från höger: Shane Carlos, Jerry Ziak, jag, Charlie Nesbitt

1 comment:

Per said...

Grymma tider Henrik!